25 години по-късно: Porsche Carrera GT си остава еталон и днес

Преди четвърт век Porsche представя в Париж студия, която постави стандарти в технологиите, дизайна и динамиката на шофиране с V10 двигател, разработен първоначално за Льо Ман

Пламен Георгиев,
Porsche Carrera GT

Porsche

П реди четвърт век e премиерата на автомобил Porsche Carrera GT. Представен на автомобилното изложение в Париж през септември 2000 г. като прототип, близък до серийното производство, автомобилът с V10 двигател започва да се произвежда в Цуфенхаузен три години по-късно.

Моделът е разработен на база опита, който Porsche има в моторните спортове. А той, както добре знаем, е гигантски. V10 двигателят, който задвижва Carrera GT, произхожда от никога не използвания преди LMP 2000 – прототип, първоначално разработен за Световния шампионат по издръжливост.

С работен обем от 5,5 литра, водно охлаждане, компактна конструкция, той тежи 165 кг – проектиран за развъртане до 8900 об/мин. В края на 90-те години на миналия век Porsche стартира проекта вътрешно под името LMP 2000. Целта е да се надгради и да се постигне победа в генералното класиране на „24 часа на Льо Ман“.

Porsche

Когато обаче през 1999 г. Porsche решава г. да концентрира усилията си върху нови серийни модели, проектът е прекратен. Но V10 е твърде добър, за да се откаже от него. Вместо да го изложи в музея, Porsche преосмисля концепцията, слава Богу.

„Имахме двигател, създаден за екстремни условия – затова му дадохме ново предизвикателство: ежедневието“, казва Роланд Кусмаул, бивш тест пилот и инженер в Porsche AG. „LMP 2000 беше нашата визия за бъдещето. Carrera GT пренесе идеите ни на пътя.“

За това огромна „вина“ носи и Валтер Рьол. Едно от най-големите предизвикателства по отношение на настройката е да се опитоми супер спортният автомобил по начин, който да позволи динамичното му управление и от водачи, които не са състезатели. Рьол, Кусмаул и компания успяват да се справят с това предизвикателство.

Porsche

С работен обем от 5,7 литра, 450 kW (612 к.с.), максимална скорост от 330 км/ч и тегло от 1380 кг, серийната версия на Carrera GT въплъщава по всички направления, което прави Porsche: лека конструкция, висока скорост, централно разположен двигател – и идеята за внедряване на състезателни технологии на пътя. Каросерията е изработена от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна, с магнезиеви и кевларени компоненти. Монококът е изцяло карбонов.

Регулируемото задно крило, дифузьорът и напречно монтираната шестстепенна скоростна кутия са взети директно от моторните спортове.

Между есента на 2003 г. и май 2006 г. в Цуфенхаузен и Лайпциг са произведени 1270 ръчно изработени автомобила.

Porsche Carrera GT Porsche